10 vuotta täyttävä kotimainen luonnonkosmetiikkasarja Ekopharma uudistui

Ekopharma on uudistanut ulkoasunsa ja suureksi osaksi myös ihonhoitotuotteiden sisältöjä. Ekopharma täyttää 2022 jo 10 vuotta. Uudistus valmistui pääosin juuri synttärivuoden alkuun, mutta vuoden aikana nähdään vielä lisää uusia tuotteita. Fiilis tästä on mahtava, jo valmiiksi erittäin laadukkaasta kotimaisesta luonnonkosmetiikan sarjasta on kehitetty vielä parempi.

Tuttujen vadelma-, tyrni-, herukka- ja karpalo-linjojen rinnalle tuli uusi mustikka-linja. Kokonaisuutena Ekopharman uudistus on niin suuri, ettei sitä ole mielekästä puristaa yhteen tekstiin, vaan käsittelen sen osissa. Tässä kirjoituksessa luon katsauksen uudistuksen taustaan ja käyn läpi yleislinjaukset. Jokainen tuotelinja ansaitsee oman artikkelinsa, sillä tuotekehityksen innovaatiot ja raaka-aineuudistukset koskevat kaikkia Ekopharma-sarjan marjalinjoja. Kirjoitan tulevina viikkoina blogit myös vadelma-, mustikka-, tyrni-, herukka- ja karpalo-linjoista, ja niissä avaan tuoteuudistustuksia aina raaka-ainetasolle asti.

Minulla itselläni on ollut suuri ilo saada olla mukana Ekopharma-sarjan uudistustyössä. Tulin liki kaksi vuotta sitten pyydetyksi mukaan sarjan valmistajan Naviterin uudistamisen taustatueksi perustettuun strategiatyöryhmään. Strategiatyöryhmässä on käyty isoina linjoina läpi ulkoasu-uudistusta, viestinnällisiä kysymyksiä kuin tuotelinjoja. Työryhmän ideoinnista syntyi myös Naviterin tuotekehittäjien ja kemistien loppuun hioma uusi Mustikka-linja Ekopharma-sarjaan. Strategiatyö on ollut paitsi superhauskaa, myös erittäin avartava kurkistus luonnonkosmetiikan kehitystyöhön, sen mahdollisuuksiin ja reunaehtoihin. Kiinnostavaa oli myös huomata, kuinka jatkuvaa kehitystyö on, vaikka nyt olikin kyse isosta kokonaisuudistuksesta, niin tutkimusta ja tuotekehitystä tehdään koko ajan myös yksittäisten tuotteiden osalta ja uusien tuotteiden kehittämiseksi. On paikallaan todeta, että strategiatyöryhmän työ on ollut neuvoa antavaa ja jäsenet ovat antaneet asiantuntijanäkemyksensä uudistustyöhön, mutta luonnollisesti Naviterin johto on tehnyt kaikki uudistusta koskevat päätökset ja tuotesisältöjen kehittämisestä ovat vastanneet tuotekehittäjät ja kemistit. Selkeä roolitus ja työnjako tekivät osallistumisesta strategiatyöryhmään hyvin antoisaa.

Ekopharman uusi ilme. Kuva: Naviter / Ekopharma

UUSI ILME LOGOA MYÖDEN

Ekopharma on luonnonkosmetiikkaa, jonka tuotteiden raaka-aineiden ydin on kotimaisissa marjoissa (herukka, vadelma, karpalo, tyrni, mustikka ja hilla) ja jonka tuotteiden tuotekehitys perustuu tutkimukseen ja tieteeseen. Tutkimustyön avulla saadaan tuotteisiin vaikuttavia ja iholle hyvin siedettyjä tehoaineita, joilla hoidetaan ja suojataan ihoa, pidetään yllä ihon luonnollista pH-tasoa ja hyvinvointia. Tätä luonnonmarjojen ja tieteellisen tutkimuksen välistä yhteyttä uudistuksessa on haluttu korostaa nostamalla asia myös sarjan tunnukseen, logoon: EKOPHARMA - Berries + Science. Tämä viestinnällinen tarkennus antaa tarpeellisen kiteytyksen koko brändin sisällölle. Minua pidemmältä ajalta tuntevat ihmiset tietävät, että olen aiemmalta työuraltani viestinnän asiantuntija ja suhtaudun erittäin intohimoisesti teksteihin, niiden sisältöihin ja myös visuaaliseen viestintään, logoihin ja merkkeihin. Kun nyt tarjoutui strategiatyöryhmässä työskennelleenä(kin) mahdollisuus palastella Ekopharman uudistusta yksityiskohtaisemmin myös näin viestinnällisestä tulokulmasta, niin ilman tahdon blogata aiheesta. Uskon että tällaiset behind the scenes -tyyppiset aiheet voivat hyvinkin kiinnostaa lukijoita ihonhoidon varsinaisten core-kysymysten ohella.

Logon, tunnuksen lisäksi koko visuaalinen ilme uudistettiin. Pakkausten värimaailma ja visuaalinen ulkoasu on ollut pitkään varsin hempeä ja pastellinen. Nyt marjojen ja aktiiviaineiden voima tuotiin myös pakkauksiin, värimaailma on vahva, ja itse marjat piirtyvät etiketeissä tyylitellymmin. Sivuhuomiona totean, että värien vahvistuminen kosmetiikan brändeillä näyttää muuten trendaavan yleisimminkin.

Ekopahrma-sarjan uusi logo viestii kuluttajille entistä aktiivisemmin siitä, että tuotteiden lähtökohtana ovat marjat ja tieteellinen tutkimus ja kehitys.

AKTIIVIAINEET ESILLE

Marjat ovat olleet Ekopharman tuotelinjojen nimissä jo sarjan perustamisesta lähtien ja näin on jatkossakin. Vadelma, mustikka, herukka, tyrni ja karpalo sekä hilla kertovat selkeästi kunkin tuotelinjan pääraaka-aineen. Marjoista muuten käytetään kaikki hyödynnettävissä oleva, marjasiemenöljyt, marjauutteet, lehtiuutteet ja uusimpana innovaationa niistä otetaan irti myös kasvivedet eli kasvihydrolaatit. Kotimaisilla marjoilla on hyvä ihosiedettävyys, niille varsin harva on allerginen. Siis mansikkaa lukuun ottamatta, ja mansikkaa ei ole Ekopharman tuotteissa. Marjoja on vuosisatoja käytetty niin ravintona kuin lääkekasveina, ne ovat vitamiinirikkautensa ansiosta erittäin antioksidanttisia. Marjojen siemenöljyt sisältävät runsaasti ihon ja kehon hyvinvoinnille välttämättömiä omega-3 ja omega-6-rasvahappoja. Marjojen lisäksi Ekopharman tuotteissa käytetään paljon muitakin aktiiviaineita.

Tuotteiden tärkeimmät aktiiviaineet on nostettu vielä erikseen esille. Kaikki tuotteessa käytetyt raaka-aineet voi aina tarkistaa INCI-listasta. Kuva: Kauneuspilkku Helsinki / Riitta

Tuotteissa tai vähintään niiden ulkopakkauksissa on kerrottava tuotteiden sisältämät raaka-aineet, sisältölistausta kutsutaan yleisesti INCI:ksi (tulee sanoista International Nomenclature of Cosmetic Ingredients). Kosmetiikan raaka-aineet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän ja he myös ottavat niistä paljon selvää. Ekopharman uudistuksessa asiakkaiden tiedonjanoa haluttiin tyydyttää lakisääteisiä merkintöjä laajemmin. Tuotepakkauksissa on erikseen nostettu esille kunkin tuotteen kolme aktiiviainetta, joiden vaikutuksia avataan tuotteiden käyttöselosteissa. Raaka-aineilla ja niiden vaikutuksilla on iso merkitys ihonhoidossa. On huomattavasti kätevämpää hankkia iholleen sopivia hoitotuotteita, kun tietää ja tunnistaa ihonsa tarpeet ja on helppo selvittää, mikä toimii omalle iholle optimaalisimmin. Ihonhoidon ajankohtaistrendejä on ihominimalismi (engl. skinimalism), jossa pyritään ihonhoidossa muutamaan tarpeelliseen täsmätuotteeseen. Voisin jopa sanoa, että mitä harvemmalla tuotteella haluaa ihoansa hoitaa, sitä olennaisempaa on tietää, millaisia tuotteita tuotteita on tarkoituksenmukaista hankkia.

TARKENNUKSIA TUOTENIMIIN

Uudistuksessa on pöyhitty läpi marjalinjojen tuotenimet ja tehty niihin paitsi selvennyksiä, myös tarkennuksia tuotteen vaikutuksesta ja/tai käyttötarkoituksesta. Esimerkkinä voisin mainita Ekopharman hoitavat kasvoöljyt, jotka aiemmin nimeltään esim. Vadelma-siemenöljy tai Herukka-siemenöljy, jolloin tuotteen käyttötarkoitus tai -alue saattoi tuottaa ihmetystä, mihin tuotetta oikeastaan oli tarkoitus laittaa. Nyt esimerkiksi Herukka-linjan kasvoöljy on nimeltään Herukka Omega-3 -kasvoöljy, jolloin tuotteen nimi kertoo selkeästi, että kyseessä on kasvoille tarkoitettuja hoitotuote ja tarkentavana lisätietona vielä, että kasvoöljy sisältää iholle tärkeitä omega-r-rasvahappoja. Ja esimerkiksi Mustikka Sensitive -kasvovesi viestii siitä, että kyseessä on herkän ihon hoitoon tarkoitettu kasvovesi. Kuvailevat tarkennukset tuotenimissä helpottavat omalle iholle sopivien tuotteiden valitsemista - ja samalla vältetään hutihankintoja.

Tarkennukset tuotenimissä auttavat omalle iholle sopivan tuotteen valinnassa. Kuva: Kauneuspilkku Helsinki / Riitta

funktionaalisemmat ja ekologisemmmat pakkaukset

Tuotesisältöjen ja viestinnällisten tarkennusten ohella uudistus koski myös pakkauksia. Strategiatyöryhmässä keskusteltiin varsin seikkaperäisesti ja useampaan kertaan siitä, millaisia pakkauksia ja purkkeja on kiva ja helppo käyttää, millainen purkki missäkin tuotteessa on funktionaalisin. Meillä voi olla joidenkin esineiden ja tuotteiden käyttöön jopa tiedostamattomia hidasteita tai esteitä, erityisesti silloin kun funktionaalinen toteutus on jäänyt hieman sivuraiteelle. Kyse voi olla - ja usein on - ihan pienestä funktionaalisesta viilauksesta.

Esimerkkinä vaikkapa naamiotuote, joka varsin usein pakataan kierrekannelliseen purkkiin sen sijaan että se pakattaisiin tuubiin. Kierrekannellinen purkki täytyy sananmukaisesti kiertää auki, purkissa saattaa olla vielä tuotteen säilyvyyden varmistamiseksi erillisenä välikansi ja tuotetta täytyy ottaa joko spaattelilla tai sormin. Tuubista sen sijaan on huomattavasti näppärämpää ottaa ja annostella naamiota, varsinkin jos tuubin korkkikin on flippikorkki eikä auki kierrettävä. Toisena esimerkkinä mainitsen seerumituotteen, jota tarvitaan yhdellä käyttökerralla yleensä vain muutamia tippoja. Kun tarvittava annostelu on pientä, on pumppupullo ehdottomasti kätevin. Kaikki Ekopharman voidemaisessa muodossa olevat kasvokuorinnat ja -naamiot ja osa kasvovoiteista onkin jatkossa flippikorkillissa tuubeissa. Uudet tuubipakkaukset on valmistettu 70 % kierrätetystä muovista. Puhdistustuotteet ja kasvovedet saivat uudet pumppu- ja suihkepullot, jotka on valmistettu 100 % kierrätetystä muovista, samoin kuin esim. hiustuotteiden ja vartalovoiteiden uudet tummat amber-sävyiset purkit ovat 100 % kierrätysmuovista valmistetut. Seerumit ja tietyt kasvovoiteet ovat jatkossakin tutuiksi tulleissa airless-pumppupulloissa, jotka käyvät kyllä muovinkeräykseen mutta eivät itsessään sisällä - ainakaan vielä - kierrätettyä muovia. Tiettyihin tuotteisiin, kuten esimerkiksi juuri seerumeihin, airless-pumppupullot ovat funktionaalisimpia. Kierrätysmuovin hyödyntäminen pakkausmateriaaleissa kasvaa koko ajan ja myös kosmetiikan valmistajien saataville tulee koko ajan uusia vaihtoehtoja. Kartonkisia ulkopakkauksia käytetään tarkotuksenmukaisesti niissä tuotteissa, joissa esimerkiksi purkin kylkeen eivät mahdu kaikki lakisääteiset merkinnät.

Seuraavissa blogikirjoituksissa käyn läpi tuotelinjat yksi kerrallaan. Itselläkin on paljon haltuun ottamista, kun opiskelee tuotteiden sisältöjä ja tietysti hankkii myös omaa käyttökokemusta tuotteista, jotta osaa mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti opastaa asiakkaita uudistuneen sarjan saloihin. Tuotelinjoista ensimmäisenä taidan kirjoittaa Vadelma-linjasta.

Riitta

SKY-kosmetologi-lehti 4/21